Social Media

Práce v kavárně

Jaké to je pracovat v kavárně? Je lepší pracovat v menším nebo větším podniku? Jak je to s penězma, jaké jsou požadavky, co je na takovéto práci super a co je naopak nic moc?
Já sama jsem pracovala ve dvou úplně rozdílných kavárnách. První z nich byla přímo v samém centru Prahy a byla obrovská. Druhá, ve které pracuju nyní, je od centra trošku dál a je v ní jen pár stolků. Obě varianty mají své výhody i nevýhody, ale pravidla pro to, aby vás přijali jsou stejná. Důležité je mluvit aspoň trochu anglicky a jinak stačí být pracovitý a učenlivý. Nepotřebujete maturitu, ani skušenosti. Setkala jsem se s lidma, kterým bylo 15 nebo 16 a jednalo se o jejich první brigádu.

První kavárna, ve které jsem pracovala po maturitě asi čtyři měsíce, se jmenuje Styl&Interier. Je to stylová kavárna nebo vlastně spíš restaurace s krásným interiérem a kouzelnou zahradou. Nabízí nejen kávu a další nápoje, ale také domácí dorty, pečivo, polévky a několik jídel, které se každý týden mění. Zároveň si zde můžete koupit i bytové doplňky a dokonce i nábytek. Zaměstnanců je zde opravdu hodně, v kuchyni jsou vždy alespoň tři lidi, dva baristi, dvě paní na úklid a mytí nádobí, manažer, vrchní, tři až čtyři hlavní číšníci a o prázdninách byli na každé směně tři až čtyři pomocní číšníci (to jsem byla já). Stolů uvnitř bylo asi 24, na zahradě asi dalších 21. V podniku v centru rozhodně potřebujete angličtinu, ale tu teď už potřebujete skoro všude, takže i v malé kavárně dál od centra.

Výhodou práce v takto velké a rušné kavárně je, že máte docela dobrý plat. Na hodinu jsem měla 100 Kč a k tomu spropitné, které bylo třeba 1500-2000 za měsíc. Pokud jsem ale zaskakovala za hlavního číšníka a dostala kasírku, měla jsem za pár dnů (cca 5) dýžka kolem 3000 Kč. Taky se dostanete do kontaktu s různými lidmi, naučíte se komunikovat a rychle orientovat. Zároveň jsme měli 60% slevu na veškeré jídlo, pití zdarma a jednou za den polévku zdarma.

Ačkoliv si můžete vydělat poměrně hodně peněz, má práce ve velké kavárně (alespoň podle mě) i velké nevýhody. Rozhodně si tady neodpočinete, je pořád plno, navíc jste v celkem velkém prostoru, takže se hodně nachodíte. Další nevýhodou je délka směn. Samozřejmě záleží na kavárně, ale já jsem měla směny většinou 10-12 hodin, což je podle mě hodně. V dražší kavárně v centru jsou přísná pravidla. Musíte dodržovat dress code, a i když není co dělat, nesmíte jen tak postávat nebo se opírat o bar, ale musíte neustále kroužit kolem hostů.

Nyní, jak jsem psala v minulém článku, pracuju v menší rodinné kavárně Sweet&Pepper Days, která se nachází pod náměstím Míru. Opět se jedná o podnik s krásným interiérem, kde si také můžete koupit různé drobné doplňky, plátěnky nebo knížky. Mají také vše domácí, výborné dorty, burgery, sendviče, snídaně... Je zde asi 12 stolečků a v létě bývá otevřená i zahrádka. Zaměstnanců je tady samozřejmě méně, dva až tři lidi v kuchyni a dva lidi na baru. Rozdíl je, že ten, kdo je na baru, je zároveň i číšník.

Výhodou je určitě to, že kavárna je malá, tím pádem se tolik nenaběháte, navíc protože není v úplném centru, nemáte neustále plno. Směny jsou tady kratší, většinou 6-8 hodin, což se dá zvládat i ve školním roce.  Nejsou tady tak přísná pravidla, můžeme mít na sobě co chceme, můžete pouštět hudbu dle svého gusta a pokud nemáme nic na práci, můžeme si třeba číst. Na jídlo máme také slevu a baví mě, že práce není jen o roznášení jídla, ale můžu dělat taky nápoje a kávu.

Nevýhodou je nižší plat i spropitné. Nástupní plat je 80 Kč na hodinu, což je pro mě takový nižší průměr, na druhou stranu se nenadřu tolik, jako v minulé práci. Taky tím, že jsme na baru jen dva (o víkendu i tři), závisí chod kavárny jen na nás. Takže když se kavárna naplní, musíte dělat drinky, roznášet jídlo a zároveň i objednávat.

Když bych měla celkově zhodnotit, která práce je lepší, řekla bych, že záleží na tom, co od práce očekáváte. Pokud si chcete hodně vydělat a můžete práci obětovat hodně času, potom doporučuju velkou kavárnu v centru. Za směnu si tady totiž vyděláte 1200 Kč a k tomu spropitné. Na druhou stranu když chcete jen nějakou brigádku, která se dobře kombinuje se školou a  moc se v ní nenadřete a zároveň vám stačí pár tisíc měsíčně (já si vydělám kolem 3000 Kč), zvolte určitě menši kavárnu. Já osobně přes školní rok uvítám klidnější práci, klidně i za méně peněz a pak o prázdninách zvládnu pár měsíců opravdu makat a vydělat si velké peníze. Za ty 4 měsíce jsem si totiž vydělala asi 50 000 Kč, což je pro mě (jakožto pro studentíka) opravdu hodně.

Okomentovat

Instagram

Theme by BD