Social Media

Jsem feministka, ale chci za sebe nechat platit

Feminismus je zatížen spoustou mylných názorů a extrémních představ - třeba představa ženy, která nenávidí muže a chce jim poroučet. Já sama se za feministku považuji, přesto mám ráda, když mi kluk otevře dveře, zaplatí za mě na rande nebo místo mě sestaví nábytek. Taky mám ráda, když mi kluk uvaří a donese mi jídlo do postele (to ale nesouvisí s feminismem, nýbrž s mou leností). Když jsme nahrávaly další díl podcastu, dozvěděla jsem se, že v některých zemích je ale vnímáno špatně třeba to, když za vás kluk platí nebo když se dokonce pokusí podržet vám dveře. A tak jsem začala přemýšlet, jestli je vůbec možné být feministkou a zároveň mít ráda tyhle věci. Abych ale jen nerozepisovala svůj názor, udělala jsem si malý průzkum - načetla jsem si pár článků, pustila pár videí a taky jsem se zeptala kamarádů, co si o tom myslí.


Nejdřív by bylo dobré ujasnit si, co to znamená, být feministka. Slovník říká toto:

Feministka je příslušnicí hnutí usilujícího o zrovnoprávnění žen ve společnosti. Feministky se snaží o rovnou úlohu obou pohlaví a snaží se bránit utlačování žen. Feminismus vznikl ve 20. století a dělí se na různé proudy, a to jak radikální, tak umírněné. Někdy mohou být feministky vnímány jako příliš emancipované a nepřátelské vůči mužům.

Osobně věřím, že ženy a muži jsou si rovni a měli by mít stejná práva, stejně vysoké mzdy a společnost by je měla vnímat se stejnou relevancí. Každý by měl mít  možnost volby a neměl by za ni být souzen. V některých ohledech jsem dost konzervativní, třeba na potrat bych nikdy nemohla jít, ale každá žena by měla mít právo se rozhodnout sama za sebe, a tak bych nikdy nebyla pro zakázání potratů. Podobně to mám s manželstvím  - tím myslím, že se chci vdát (a jsem pro manželství pro všechny), děti chci mít až po svatbě a tak.

Vyzpovídala jsem také pár kamarádů. Většinový názor byl, že zvaní na prvním není nezbytně nutné, a že pokud se žena považuje za feministku, neměla by zvaní brát jako samozřejmost. Zároveň ale všichni uznali, že zvaní je přinejmenším od muže hezké a gentlemanské gesto a jedna kamarádka dokonce upozornila na to, že zvaní vlastně nesouvisí s feminismem a s uvážením ženy, ale spíše vypovídá o muži. Taky jsme se často shodli, že je hezké, když jednou pozve on ji a příště zase ona jeho. A s tím já plně souhlasím. Na každém rande jsem připravena za sebe zaplatit (přijít bez peněz by byla opravdu pikoška, ikdyž jednou jsem byla na rande s klukem, který si peníze nevzal a nebylo to fajn), vytahuji peněženku a klidně za sebe skutečně zaplatím. Neočekávám drahé večeře a pravé šampaňské. Nicméně třeba na zmrzlinu nebo pivko se nechám pozvat ráda, zároveň pak klidně na něco pozvu toho druhého. Proto si myslím, že lze být feministkou a zároveň za sebe nechat zaplatit, protože hlavní je, přistupovat k tomu lidsky a dělat kompromisy.

Ještě na doplnění, náhodou jsem se setkala s videem o tom, proč za sebe ruské ženy nechávají platit vše a vždy. To srovnání je vážně zajímavé, na jednu stranu se mi líbí, že o sebe nechají pečovat a chovají se jako dámy, na stranu druhou se ale vzdávají jiných práv a volnosti.


P.S. Kluky miluju a leckdy si s nimi rozumím víc, než s holkama.
P.P.S. Jeden kamarád mi na otázku: Je možné být feministkou, ale nechat za sebe platit? odpověděl: Ty ale nejsi feministka.

4 komentáře

  1. Skvelý článok ! Toto ma mrzí, že vo svete sa nepretláča feminizmus ako rovnoprávnosť ale akýsi feminacizmus plný "nadraďovania" žien. Veľmi sa s tebou stotožňujem.


    S LÁSKOU, TORILINKA 💕/ @Torilinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi mě potěšila! Štve mě, že je feminismus často vnímán extrémně a když o sobě někdo řekne, že je feministka, tak se nad tím lidi pozastavují jako nad něčím špatným... Podle mě jde hlavně o to, chovat se k sobě hezky, aby měli všichni zajištěné stejné práva a možnosti a zároveň používat i nějaký ten selský rozum a nebrat věci černobíle. :)

      Vymazat
  2. Já ráda očekávám drahé večeře a drahé šampaňské, ale bohužel ne vždy se to setká s úspěchem :( :D Každopádně amen sestro, na ten článek jsem se těšila a zjistila jsem, že mám v sobě asi taky nějakou Rusku zakořeněnou. Ale taky je pro mě samozřejmost brát si na rande peníze, protože občas je to rande tak tragický, že i když by dost možná zaplatil za oba, nechci s ním být už ani pár minut na víc, tak mu položím peníze na stůl s tím, že prostě musím jít a čau. :D Ještě mi to trochu ale připomíná, že někdy zhruba v 17ti jsem si vlastně tuto "povinnost" muže nebo jak jsem to vnímala tenkrát, dokázala krásně odůvodnit. Muž když jde na rande tak od něj žena očekává jen to, že bude mít na sobě nějaký oblečení a rukou si prohrábne vlasy, aby byly na svém místě. Kdežto od ženy se očekává, že jí to bude slušet, bude upravená, hezký a lehoulince svůdný oblečení nemluvě o intimních potřebách který nejsou nejlevnější a žena si je musí kupovat. Tím spíš, když pak třeba dojde na sex a žena bere antikoncepci, která taky neni nejlevnější. Takový výdaje přeci muži nemají, tak je rovnoprávnost, když si žena vykompenzuje náklady, které díky matce přírodě má navíc (menstruace, antikoncepce,..) a nechá za sebe platit muže.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je většinou neočekávám, ale ráda je dostávám :D A je pravda, že to máme mnohem náročnější noo 🤔

      Vymazat

Instagram

Theme by BD