Social Media

Ne, děkuji. Raději budu plodná.

Když mi bylo patnáct a ještě jsem neměla sex, přišla jsem za panem doktorem s tím, že mě trápí hodně nepravidelná menstruace, a jestli snad se mnou není něco v nepořádku. Šla tam se mnou máma a zdůraznila, že nechceme hormonální antikoncepci. Pak z ordinace odešla a nechala mě napospas celkem sympatickému staršímu chlapíkovi. Doktor mi řekl, že není potřeba mě prohlížet, když jsem ještě panna, a že mi předepíše takové léky a ono se to srovná. A já si pomyslela: wow, to je super, že na to existují nějaké léky a přitom to nejsou hormony...

Nicméně mi to nedalo, neb jsem zvídavá dívka, a zeptala jsem se, co je to za léky. A pan doktor, zaskočen mojí otázkou, odpověděl, že je to hormonální antikoncepce, a že se to na srovnání cyklu používá. Jenže tu jsem nechtěla, tak jsem se zeptala, jestli neexistují nějaké jiné metody, načež mi doktor odvětil, že to vlastně nevadí, když mám v patnácti nepravidelnou menstruaci, že to může trvat ještě pár let, než se mi cyklus srovná. A tak jsem odcházela z ordinace úplně zdravá a bez předepsaných hormonů, nicméně pan doktor si neodpustil poznámku: No, třeba přijede nějaký princ na bílém koni a ještě si pro tu antikoncepci ke mně ráda přijdete slečno. A mně napadlo: Jaký princ na bílém koni ty kreténe?


A to bylo moje první setkání s hormonální antikoncepcí. O pár let později, když už jsem chodila do jiné ordinace, mi paní doktorka nabízela hormonální antikoncepci s tím, že ji teď testují a že bych ji měla zdarma či co. Ne díky, nebudu se podílet na rozvoji pilulky, která způsobuje neplodnost, znečišťuje vodu a bez rakoviny se taky klidně obejdu.

Hormonální antikoncepce má zajisté spoustu výhod. Pravidelný cyklus, mizivá šance nechtěného otěhotnění, zlepšení pleti a celkově vzato, je prostě dost praktická. Takže když vám ji v patnácti nabídnou s tím, že budete mít hezkou pleť, nebudete se muset bát, že se něco pokazí a navíc budete vždy vědět, kdy dostanete menstruaci, může vás tato kouzelná pilulka opravdu lákat. Navíc, když jsem se již zmíněného pana doktora zeptala, jak je to s HA a neplodností, řekl mi, že to spolu nesouvisí. Kill me pls.

Doktoři a hormonální antikoncepce jsou jedna věc. Druhá věc jsou kluci a hormonální antikoncepce. Když můj první kluk zjistil, že fakt prášky brát nechci, začal mi tvrdit, že má vlastně alergii na latex. A já si říkala, že je to divný, nícméně jsem začala hledat kondomy bez latexu a informovala ho. A najednou už to s tou alergií nebylo tak hrozný, vlastně to prej mohl vydržet no. HA je pro kluky prostě pohodlnější a pro holky vlastně taky, až na to, že klučičí tělo nijak neovlivňuje. A tak pokud po mně někdo chce, abych antikoncepci začala brát, odpovídám mu: Vasektomie je vratná, tak proč na ni nejdeš? Po žádným klukovi bych ve skutečnosti nechtěla, aby na ni šel, tak ať on po mně nechce, abych brala hormony.

Sečteno podtrženo, hormonální antikoncepce pro mě není. Ovlivňuje jak ženské tělo, tak životní prostředí a sama před sebou bych se musela stydět, kdybych ji brala. Nicméně chápu, že pro někoho to může být vhodný druh antikoncepce, a tak nikoho nesoudím. Každý má možnost volby a v danou chvíli je to vlastně možná i zodpovědné. Ale je fajn o těhle věcech přemýšlet, protože všechny prášky mají vedlejší účinky.

12 komentářů

  1. Ale prosimtě. Rakovina, znečišťování prostředí (doufám, že Ibalgin tedy také nebereš) a neplodnost? Předpokládám, že praktikuješ metodu včasného výsunu a očkovat děti jednou taky nebudeš?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že tenhle článek vyvolal různé reakce, každopádně vždy je možné svůj názor vyjádřit slušně, stát si za ním (což se ve vašem případě úplně nepovedlo, když přidáváte komentář anonymně) a nikoho při tom nenapadat. Přijde mi důležité nahlížet na věci z různých úhlů a ne jen slepě příjmat.

      Vymazat
  2. Je to její názor svobodná volba toho, co slečna chce.
    Není třeba se do ní hned takhle obout.
    Já jsem vděčná za to, že se otevřela s tímto tématem a řekla nám, jaký na to má názor a pohled. :) takže..

    OdpovědětVymazat
  3. Je podľa mňa veľmi dôležité o takýchto veciach hovoriť a písať :) Tiež nie som zastáncom HAK, respektíve ja osobne sa nechystám začať :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář! Přesně, každý nemusí mít stejný názor, ale je fajn nahlížet na věci z různých úhlů.. :)

      Vymazat
  4. Já jsem měla to štěstí, že mi ji doktoři kvůli Laidenské mutaci nepovolili. A když nad tím dnes přemýšlím, je to šílené, že se má žena cpát hormony kvůli tomu, aby neotěhotněla, přestože na otěhotnění je potřeba i toho muže, který si s klidem odmítne kondom, který chrání před nemocemi a nedělá paseku v něčím těle, ať se postará žena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář! Kromě toho, že je HA škodlivá pro ženské tělo i pro životní prostředí, je podle mě probém i to, že jsou lidi dost neopatrní a nemyslí na své zdraví. Věta „Neboj, já si dám pozor.“ mě vždycky rozseká, obzvlášť, pokud je od kluka, kterého moc dobře neznám.

      Vymazat
  5. Původně jsem přemýšlela, jestli článek vůbec číst, protože už mi při nadpisu bylo jasné vaše/tvoje (nejsem si jistá, zdali je vhodné tykání :)) stanovisko k HA. Já možná byla tehdy naivní 15tka, která ji viděla jako výborné řešení, ale musím říct, že jsem s ní spokojená i nyní po 7 letech pravidelného braní. Ano vím, že to není nic extra skvělého pro mé tělo a že mi to možná v budoucnu může způsobit nějaké problémy, mám ale kolem sebe tolik žen, které ji braly pravidelně a i déle než já a i mnohem horší typy pilulek, které byly kdysi jediné dostupné a mají zdravé děti, mají jich několik a měly je úplně bez problémů :) samozřejmě sto lidí, sto chutí, ale já na svoji HA nedám dopustit. Mám s ní mnohem snadnější život, žádné výkyvy nálad nebo něco podobného. Ano sice jsem možná na začátku přibrala dost kilo, ale od té doby se vše ustálilo, kila jsem shodila a nijak mi to nepřitěžuje :) takže chápu váš pohled, ale přijde mi to zase takový boom házet na to špínu a když pak někdo má jiný názor, tak ho často kamenují, což jsem ráda, že není váš případ :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za příspěvek do diskuze! Nejdůležitější je, aby si každý vybral, co mu nejlépe vyhovuje, to je jasné :) A je fajn na věci nahlížet z různých úhlů, slyšet různé názory a zkušenosti... proto si ráda přečtu i vaši/ tvoji zkušenost s HA :)

      Vymazat
  6. Já osobně mám na tuhle dnes už možná i 'problematiku' dosti podobný názor. Nikdy jsem a ani neplánuji HA brát. Jakože, naprosto rozumím tomu, proč to holky beru. Ale častokrát jsou ty důvody prostě jen z pohodlnosti a to pro mě není reálný důvod. Obzvlášť, když se ví, jaké je HA svinstvo. Ano, ať si každý se svým tělem dělá, co chce. Je to jeho život. Ale jak píšeš, hormony se dostávají do vody. A v tuhle chvíli to ohrožuje i ekosystém. Well, tohle téma ve mě vyvolává fakt silný pocity. Mohla bych tady na to dávat psané přednášky. Ale zase nechci, aby to celé vyznělo, že jsem uplně proti - je dobře, že existuje něco takového (jen nejsem uplně spokojená v jaké formě). Protože jinak by nás tu běhalo po zemi 2x tolik, ne li víc. Moc se mi líbí tvůj styl psaní a témata. Určitě tu nejsem naposledy)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář! Je to určitě hodně kontroverzní téma a je pravda, že bez antikoncepce (ať už jakékoliv), by to bylo hodně na prd :D Takže těžko říct, co je správně, ale pro mě by HA určitě správným řešením nebyla.

      Vymazat

Instagram

Theme by BD